موانع خلاقیت درمدارس


موانع خلاقیت در محیط مدرسه





● تاکید زیاد بر نمره دانش آموز به عنوان ملاک خوب بودن

این مسئله یکی از شایع ترین موانع رشد خلاقیت در دانش آموزان به شمار می رود.هنگامی که دانش آموز احساس کند، تنها چیزی که اهمیت بیشتری دارد و در ارزیابی ها ملاک خوب بودن شمرده می شود نمره بالاست و نه چیز دیگر، در نتیجه کسب نمره بیشتر به خودی خود برای وی حکم مهم ترین هدف را پیدا می کند و بنابراین او تنها برای به دست آوردن آن می کوشد.در چنین جوی تلاش برای خلاقیت و نوآوری دانش آموز، معنایی نخواهد داشت.

● روش های تدریس سنتی و مبتنی بر معلم محوری

به کارگیری افراطی روش های سنتی که در آن ها بیشتر معلم نقش محوری را در کلاس ایفا می کند و بیشتر مبتنی بر سخنرانی و استفاده از مهارت های کلامی است، سبب می شود دانش آموز در فرآیند تدریس و یادگیری و ایفای یک نقش فعال فرصت مشارکت کمتری را پیدا کند.دانش آموزی که در این نوع سیستم تحصیل می کند مجالی برای بروز استعدادهای خلاق نمی یابد و به تدریج تحرک و پویایی خود را از دست می دهد.

● عدم شناخت معلم نسبت به خلاقیت

در بسیاری از موارد آشنا نبودن معلم یا مربی با شیوه های پرورش خلاقیت دانش آموزان به تنهایی یک مانع بزرگ در این زمینه محسوب می شود.معلمی که شناخت صحیحی از ماهیت خلاقیت، موانع و روشن های پرورش نداشته باشد، بدیهی است نه تنها نمی تواند اقدامی برای بروز استعدادهای خلاق دانش آموزان خود در کلاس انجام دهد، بلکه ممکن است ناآگاهانه و به مرور زمان کلاس درس خود را به محیطی تبدیل کند که در آن خلاقیت دانش آموز سرکوب می شود.

● فقدان حداقل امکانات لازم برای انجام فعالیت های خلاق دانش آموزان

هر چند بسیاری از فعالیت های خلاق نیازمند هزینه ها و امکانات خاصی نیست و بیشتر آن ها با اندکی تغییر در روش های تدریس و استفاده بهینه امکانات و فضای آموزشی موجود در مدارس قابل اجراست، اما گاهی فقدان این حداقل امکانات لازم سبب می شود که انجام برنامه های پرورش خلاقیت در کلاس و مدرسه با مانع یا شکست روبه رو شود، این کمبودها در بسیاری از موارد تاثیری مخرب بر علاقه و انگیزه دانش آموزان برای شرکت در این برنامه ها می گذارد.

● اهداف و محتوای کتاب های درسی

ادامه نوشته

غذاهای خاص

چرا ما باید از غذاهای تهیه شده از حبوبات نظیر انواع لوبیا، عدس، نخود، ماش و لپه استفاده کنیم؟
حتی بعضی از افرادی که استطاعت خرید گوشت‌ را ندارند نیز ترجیح می‌ دهند که بیشتر از غذاهای تهیه شده از گوشت‌های پُرچرب و غذاهای آماده‌ ی سریع نظیر پیتزا، همبرگر، مرغ ‌های سرخ شده و کباب‌های پُرچرب استفاده کنند، در حالی که از خوراکی‌ های تهیه شده از حبوبات مانند: خوراک لوبیا، عدسی ، انواع آش ‌های سنتی، آب گوشت کم‌ چرب یا خورش ‌های همراه با حبوبات مانند خورش قیمه یا قورمه سبزی در وعده ‌های غذایی خود کمتر مصرف کنند.

شیوع بیماری های غیرواگیر نظیر چاقی ، اختلال چربی‌ های‌ خون، دیابت، پوکی استخوان، پُرفشاری خون و سرطان خون، امروزه در نوجوانان و بزرگسالان افزایش یافته است؛ ‌طوری که بر اساس نتایج به‌ دست آمده از مطالعه ‌ی قند و چربی در تهران، 18درصد از نوجوانان، 57 درصد از مردان و 6/67 درصد زنان به اضافه وزن یا چاقی مبتلا هستند.

همچنین نتایج مرحله ‌ی دوم این مطالعه نیز حاکی از روند رو به افزایش چاقی است که از عوامل خطرساز بیماری‌ های قلبی-عروقی و دیگر بیماری ‌های غیرواگیر می باشد.
بنابراین، داشتن یک برنامه‌ ی غذایی سالم برای پیشگیری از چاقی و دیگر بیماری‌ های غیر واگیر ضروری است.

مطالعات متعددی نشان داده‌اند که مصرف حبوبات از بروز بیماری‌ های غیر واگیر مانند چاقی، بیماری ‌های قلبی-عروقی، دیابت و انواع سرطان‌ها پیشگیری می‌ کند.
لازم است بدانید پیشرفت این ‌گونه بیماری‌ ها بسیار تدریجی و آرام است و ممکن است حدود 30- 10سال طول بکشد.

حبوبات و کاهش وزن:
مصرف حبوبات به ‌دلیل دارا بودن فیبر زیاد، حجم زیادی از معده را پُر می ‌کند، موجب احساس سیری شده و به کاهش وزن کمک می‌ کند و سبب می ‌شود کمتر غذا بخوریم .

به دلیل آن که قند موجود در حبوبات (یعنی انرژی آن) به تدریج آزاد می‌ شود، دیرتر گرسنه می ‌شویم (یعنی احساس سیری طولانی‌ تر)، در حالی که غذاهایی مانند نان ‌های سفید (باگت، لواش و نان ‌های فانتزی)، سیب ‌زمینی، برنج و شکر به سرعت هضم شده و قند یا انرژی موجود در آنها به سرعت آزاد می ‌شود و زودتر گرسنه می ‌شویم.

لازم است بدانیم فیبرها، الیاف گیاهی هستند و در میوه‌ها، سبزی ‌ها و حبوباتی که روزانه مصرف می‌ کنیم به مقدار فراوانی وجود دارند. آنها در بدن انسان انرژی تولید نمی کنند، ولی مصرف آن‌ها موجب عملکرد بهتر دستگاه گوارش می ‌شود.

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف حبوبات می ‌تواند بر رفتارهای غذایی ما نیز تأثیر بگذارد؛ بدین ترتیب که اگر در یک وعده‌ی غذایی از حبوبات استفاده کنیم، تمایل به انتخاب مصرف غذاهایی داریم که مانند حبوبات انرژی آنها دیرتر آزاد می ‌شود. این امر موجب می ‌شود که در مجموع، برنامه ‌ی غذایی با انرژی کمتر (کم کالری) داشته باشیم؛ در حالی که مصرف غذاهایی که انرژی آنها به سرعت آزاد می ‌شود، مانند نان‌ های سفید، انواع شیرینی و شکر موجب می‌ شود که وعده‌ی غذایی بعدی در زمان کوتاه ‌تری مصرف شود و در این وعده این نوع غذاها انتخاب شده و انرژی زیادتر از نیاز بدن، مصرف شود که می‌ تواند موجب چاقی یا بروز دیابت نوع 2 شود.

کاهش وزن اضافی و حفظ آن نیز به انتخاب غذاهای غنی از مواد مغذی که موجب احساس سیری شوند، بستگی دارد. در ضمن انرژی کافی فراهم کرده و احساس گرسنگی زود هنگام ایجاد نمی کند.

انواع حبوبات گروه غذایی هستند که این خاصیت را داشته و منبع خوب پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی ضروری، کم ‌چربی، کم نمک، بدون کلسترول و سرشار از فیبر بوده و انرژی کمی دارند.

هر لیوان حبوبات پخته حاوی 15 گرم فیبر است که بیشتر از نیمی از نیاز روزانه ‌ی انسان به فیبر را بر طرف می ‌کند.

فیبرها در بدن انسان انرژی تولید نمی‌ کنند، ولی کارهای مفیدی انجام می ‌دهند:

- مقدار بالای فیبر موجود در حبوبات، موجب پایین آمدن قند خون در افراد دیابتی می ‌شود.

- همچنین فیبر موجود در حبوبات که از انواع فیبرهای محلول است، موجب کاهش سطح کلسترول خون می ‌شود که یکی از عوامل خطر عمده ‌ی بیماری‌های قلبی- عروقی است.

- فیبر موجود در حبوبات از بروز ناراحتی‌ های گوارشی مثل بواسیر و یبوست پیشگیری می‌ کند.

- جانشینی پروتئین سویا با گوشت قرمز در غذاها می ‌تواند موجب کاهش سطح چربی‌ های خون شود. حبوبات، دارای ترکیبات "سلامتی بخش" نظیر فلاوونوئیدها، تانن، آنتوسیانین، مهارکننده‌های پروتئاز، اسید فیتیک و ساپونین هستند. این ترکیبات جزو مواد مغذی ضروری نیستند، ولی می‌ توانند در پیشگیری از انواع سرطان‌ ها و دیگر بیماری‌ های غیر واگیر موثر باشند.

ماه عشق

ماهی که در آن عشق آفریده شد و مردانگی و شرف در عطش عشق به حسین معنا گرفت
ماهی که هیچ واژه ای گنجایش اندوه بی کرانه ی آن را ندارد
ماهی که هر ساله خون خدا را بر آسمان دنیا می پاشد تا ابرهای روزمره سرخی آفتاب را نپوشاند
محرم ماه فریاد و ماه بیداری و پایداری است
محرم ماهی که تمام تاریخ وام دار یک نیم روز آن است
ماهی که خاک و خون و آتش و عطش و مشک و تیر، رازهای سر به مهر آنند
ماهی که هفتاد و دو آیه ی سرخ بر صحیفه ی دل ها نازل شد و هفتاد و دو کهکشان در مدار هستی قرار گرفت
محرم؛ آمدی و عقده های دل ما را در برابر عشق به حسین باز کردی
محرم؛ تو طوافی عرفانی هستی در حریم هفتاد و دو نام آسمانی
محرم؛ ماه دخیل بستن دل به سقاخانه های اشک است
باز محرمی دیگر و شور و شوقی دیگر، بعد از مدت ها چشم هایمان عاشقانگی  از سر می گیرند و دست هایمان به تمنای عشق باز می شوند
کیست که آزاده باشد و محرم را به سوگ ننشیند؟!
محرم فصل آشنا شدن با خوبی هاست و فصل عاشقی کردن به حسین است   پس کیست که حسین را چراغ راهش کند و در بیراهه های پر پیچ و خم گم شود؟
کیست که گوش جان بسپارد و نام تو را ای حسین (ع) در هیاهوی فرات نشنود؟
یا حسین فرات هنوز شرمگین است  بیچاره رود پیر قرن هاست آهسته و شکسته میرود  وهنوز چکاچک شمشیرها را می شنود
هنوز صدای گریه ی بچه ها و نعره های دلیرانه را می شنود
هنوز شیون های زنان و غم و اندوه اهل بیت(علیهم السلام) و شیعیان آنها شنیده می شود
هنوز شهادتها و دلاورى ها و شجاعت ها و ایثارهاى سید الشهدا امام حسین(ع) و یاران با وفاى او را می شود حس کرد. خاطرات زیادی این پیر کهنه رود در دل دارد که همچنان در درون خویش محفوظ نگاه داشته است .
ماه محرم برای مذهب شیعه ی دوستدار اهل بیت، ماهی است كه پیروزی در متن فداكاری و خون به دست آمده است .
محرم ماه نهضت بزرگ سید شهیدان و سرور اولیای خداست كه با قیام خود در مقابل طاغوت ؛تعلیم سازندگی و كوبندگی به بشر داد و راه فنای ظالم و شكستن ستمكار را به فدایی دادن و فدایی شدن دانست و این خود سرلوحۀ تعلیمات اسلام است برای ملتهای جهان تا آخر الزمان ...
یا حسین ما هر ساله در ماه محرم دل خویش را به بال و پر خونی ات دخیل می بندیم تا گره کور چشمانمان را به نور اجابتت باز کنی .
ما چنین بزرگواری را فقط در کرامت و بزرگی نوه ی پیامبر خدا می توانیم ببینیم یا حسین جان .
ماه محرم ماه ایثار حماسه و شجاعت و فداكاری است  ماهی كه خون بر شمشیر پیروز شد
ماهی كه قدرت حق  ؛باطل را تا ابد محكوم کرد و داغ باطل بودن باطل را بر جبهه ستمكاران و حكومتهای شیطانی زد ماهی كه به نسل ها در طول تاریخ آموخت پیروزی بر سر نیزه به دست می آید
حسین ثابت کرد كه می شود باطل را در مقابل كلمه حق به شكست کشاند و این مسئله را حسین و یارانش به اثبات رساندند و درهمین ماه محرم بود که امام حسین به ما شیعیان ومسلمانان آزاده راه مبارزه با ستمكاران تاریخ را آموخت
.

محرم ماهی است كه به وسیله سید مجاهدان و مظلومان اسلام زنده شده و از توطئه عناصر فاسد
و رژیم بنی امیه كه اسلام را تا لب پرتگاه برده بودند رهایی بخشید و همین خون سیدالشهدا(ع) است
كه خونهای همه ملت های اسلامی را به جوش آورده است
محرم ماهی است كه عدالت در مقابل ظلم و حق در مقابل باطل قیام كرد و حسین ویارانش توانستند پیروزی حق بر باطل را برای تمام دنیا برای همیشه به اثبات برسانند
حماسه کربلا بزرگ‌ترین و دلخراش‌ترین واقعه تاریخ است که پس از ۱۴۰۰ سال هنوز هم زنده مانده و پس از چهارده قرن به یاد آن واقعه‌ها اشک ها ریخته می‌شود و ناله و فریاد به پاست
و گریه كردن بر عزای امام حسین(ع) و زنده نگه داشتن نهضت او، همانا زنده نگه داشتن آزادمردی، شجاعت، فداکاری، از خودگذشتگی و ایستادگی تمام معنای او در مقابل ظلم یك امپراطوری بزرگ بود و این درس را به سالکان راهش آموخت که قدرت لایتناهی حق همواره بر باطل پیروز است ...
هر محرم که فرا می‌رسد از روز نخست تا عاشورا روزها کند می‌گذرند و عطشناک
و من ...  
نگران که مباد امروز با آنان باشم که امام حق را  به شمشیر باطل و قساوت سر بریدند ؛بیمی گنگ که
مرز حق و باطل چه باریک است مبادا پوستین حق بر باطل پوشانده باشم؛
و به این امید واهی ؛که در خیل حق‌مدارانم ...
اما روز حساب دریابم که ...........
آمدن محرم فرصتی است دوباره تا از خویشتن خویش بازخواست کنم
فرارسیدن ماه محرم؛ ماه سوگ و عزای حسینی بر آزادگان عالم تسلیت و تعزیت باد

محل دفن شهدای کربلا

عمر بن سعد ملعون، پس از شهادت  امام حسین(ع) و یاران بزرگوارش دستور داد جسدهای پلید لشکریانش را دفن کنند؛ اما پیکرهای پاک، مطهر، بی­سر، برهنه و چاک چاک امام(ع) و یاران باوفایش بر زمین بماند. اما مدتی نگذشت که اجساد بی­سر و مطهر شهدا با حضور امام سجاد(ع) و با کمک مردم بنی­اسد شناسایی و به خاک سپرده شدند.

متأسفانه در منابع کهن اسلامی، در روز و چگونگی دفن آن حضرت(ع) و دیگر شهدای کربلا، میان مورخان اختلافاتی وجود دارد؛ در این مقاله سعی شده قولی که از نظر تاریخی و کلامی با انگارهایی شیعی سازگارتر است انتخاب، و بدان پرداخته شود.
 
روز دفن شهدا

مورخان در مورد روزی که اجساد مطهر شهدا دفن شده­ اند اختلاف نظر دارند عده ­ای روز یازدهم[1] و برخی دیگر هم روز سیزدهم محرم[2] را زمان دفن شهدای کربلا بیان کرده­اند. علما و مورخان اهل سنت، بالاتفاق بر این باورند که مراسم تدفین امام حسین(ع) و یارانش در روز یازدهم محرم سال شصت و یک هجری صورت گرفته است.[3]

 
سرشناس­ترین مورخان شیعه نیز با اهل سنت، در این که روز یازدهم محرم زمان دفن شهدای کربلا توسط طایفه بنی­اسد است، موافقند. شیخ مفید در ارشاد و سید بن طاوس در لهوف و ابن شهر آشوب در المناقب از جمله بزرگانی هستند که این نظر را تأیید کرده­اند. از جمع روایات نقل شده در این کتب، چنین برمی­آید که دفن شهدا در همان روزی انجام گرفته که عمر بن سعد از کربلا خارج شد؛ یعنی روز یازدهم. در این صورت دفن شهدا در عصر آن روز صورت پذیرفته است؛ چرا که بنابر نقل تاریخ عمر بن سعد بعد از ظهر روز یازدهم راهی کوفه شده بود.[4]
 
دفن شهدا

بنا بر برخی اقوال، پس از رفتن ابن­سعد و یارانش، جماعتی از بنی­اسد که در نزدیکی کربلا منزل داشتند به صحنه کربلا وارد شدند و چون آن بدنهای پاک و مقدس را به آن وضع دیدند دانستند که این بدنها، اجساد مطهر حسین(ع) و یاران اوست، پس صدا به شیون و زاری بلند

ادامه نوشته

قضاوت سطحی

مردی در مسابقه ی اطلاعات عمومی شركت كرده است و سعی در بردن  جایزه یك میلیون دلاری را دارد .سوالات را بخوانید:
۱ـ جنگ صد ساله چند سال طول كشید؟
الف) ۱۱۶ سال                          ب ) ۹۹ سال                      ج ) ۱۰۰ سال                 د ) ۱۵۰ سال
او نمیتواند به این سوال جواب دهد

۲ـ كلاه های پاناما در چه كشوری تولید میشود؟
الف) برزیل                   ب) شیلی             ج) پاناما                   د)اكوادور
حالا او با خجالت از دانشجویان تماشاگر درخواست كمك میكند

۳ـ روس ها در چه ماهی انقلاب اكتبر را جشن میگیرند؟
الف) ژانویه              ب) سپتامبر                  ج) اكتبر                      د) نوامبر
این بار هم شركت كننده درمانده تقاضای فرصت میكند

۴ـ اسم شاه جرج سوم چه بود؟
الف) ادر                  ب) آلبرت                                    ج) جرج               د) مانوئل
خوب بقیه حضار باید به دادش برسند


۵ـ نام جزایر قناری در اقیانوس آرام از كدام حیوان گرفته شده؟
الف) قناری               ب) كانگارو                   ج) توله سگ                      د) موش

در اینجاست كه شركت كننده ی بخت برگشته از ادامه ی مسابقه انصراف میده. آیا شما هم زود قضاوت می كنید؟
اگر خیلی خودتان را گرفته اید كه همه ی جوابها را میدانید و به این بنده ی خدا هم كلی   خندیدید بهتره اول جوابها را بخوانید:


۱ـ جنگ صد ساله در واقع ۱۱۶ سال طول كشید (۱۳۳۷ـ۱۴۵۳)
۲ـ كلاه پاناما در اكوادور تولید میشه                ۳ـ انقلاب اكتبر در ماه نوامبر جشن گرفته میشه
۴ـ اسم شاه جرج .آلبرت بوده كه بعد از به سلطنت رسیدن به جرج تغیر یافت
۵ـ توله سگ .اسم لاتین آن  insularia canaria یعنی جزایر توله سگ

من سخت تراززندگیم

من اززندگی سخت ترم ،آموخته ام که باپول می شود:

 خانه خرید ولی آشیانه نه ،رختخواب خریدولی خواب نه ،ساعت خریدولی زمان نه ،مقام خرید ولی احترام نه ،می توان کتاب خریدولی دانش نه ،داروخریدولی سلامتی نه ،می توان قلب            خرید ولی عشق نه.                                                                                     چارلی چاپلین

نقش خانواده درموفقیت تحصیلی بچه ها

بی شک نقش خانواده درموفقیت تحصیلی فرزندان آنچنان حائز اهمیت است که به هیچ بهانه قابل کتمان نیست.

خانواده با آن جایگاه برجسته و ممتاز در نظام تعلیم و تربیت به دلایل متعددی می تواند تاثیری شگرف در فعالیت های آموزشی داشته باشد. که مختصرا به آن اشاره می شود.

نقش سواد والدین

خانواده های ایرانی نقش خود را درباره کمک به پیشرفت تحصیلی فرزندان در دو نکته خلاصه می کنند:

۱ تهیه و تدارک امکانات

۲ همراهی با فرزندشان در درس خواندن.

درکنار شرایط اقتصادی خانواده دانش آموز، برخورد معلمان و محتوای کتب درسی،یکی از عوامل مهم در پیشرفت تحصیلی و یا حتی ترک تحصیل دانش آموزان سواد والدین محسوب می شود. اگر بچه ها در محیط خانواده احساس پشت گرمی نمایند و هرگاه از نظر درسی مشکلی برایشان پیش آمد مطمئن باشند که اولیای آنها کمک شان می کنند دراین صورت با دلگرمی بیشتری درس می خوانند و دچار عقب ماندگی تحصیل نخواهند شد.

محیط خانواده در پیشرفت تحصیلی نقش مهمی دارد. دانش آموزی که والدین خود را مشغول مطالعه می بیند خودش نیز تشویق به درس خواندن می شود و آنها را به عنوان بهترین الگوی همانند سازی تحصیلی انتخاب می کند. بنابراین کمک و راهنمایی فرزندان توسط والدین امری است ضروری و نمی توان کار آموزش را تنها به مدرسه محول ساخت و از نقش خانواده در این زمینه غافل شد. دانش آموزان اوقات زیادی را در منزل می گذرانند و تحت تاثیر اعمال و رفتار والدین هستند و از آنها انتظار کمک و راهنمایی در زمینه درس را دارند.

بنابراین بزرگترین کاستی و قصوری که می تواند متوجه والدین یک دانش آموز باهوش باشد آن نیست که برای او کامپیوتر نخرند و یا سایر خواسته هایش را نتوانند اجابت کنند بلکه این است که با سهل انگاری ها و ناشی گری های خود سطح فکر خانواده را پایین آورند.

پژوهش های بسیاری نشان داده اند که آنچه والدین در تعامل خود با کودکان درخانه انجام می دهند عامل اصلی تعیین کننده توانایی های کلامی و پیشرفت درسی است نه سطح درآمد والدین یا میزان تحصیلات یا سایر خصوصیت های مربوط به پایگاه اجتماعی آنان. والدینی می توانند

ادامه نوشته