هویت در نوجوانی وجوانی

ایجاد یک هویت و دست یابی به تعریفی منسجم از خود، مهم ترین جنبه ی رشد روانی- اجتماعی در دوره ی نوجوانی است. انتخاب ارزش ها، باورها و هدف های زندگی مشخصه های اصلی این هویت را تشکیل می دهند. هم در طی نوجوانی و هم در جوانی، یا حتی پس از آن، این ارزش ها و باورها و هدف ها مورد تجدید نظر قرار می گیرند اما به هر صورت ضرورت دارد که نوجوان به چنین هویتی دست یابد. هویت نوجوانان با رشد فکر و احساس تنها درباره ی خود همراه است و تمایل قوی نوجوانان برای ساختن هویتی مستقل به جنبه های بسیار دیگری از رشد آنان گسترش می یابد. احساس تعلق فرهنگی، قضاوت اخلاقی و برداشت مردانه یا زنانه درباره ی خود، احساسات دوستانه یا دشمنانه نسبت به دیگران و چگونگی سازگاری عاطفی با مشکلات زندگی از جمله ی این جوانب است.
اولین روان شناسی که ایجاد هویت را به عنوان مهم ترین پیشرفت شخصیت در دوره ی نوجوانی مطرح کرده و آن را گامی حیاتی در جهت وصول به بزرگ سالی شادمانه و مولد معرفی نموده است، «اریک اریکسون» است. وی در نظریه ی تکامل روانی- اجتماعی خود رشد را و در تمام مراحل زندگی انسان ادامه دار می داند و آن را در 8 مرحله معرفی می کند که در هر یک از این مراحل انسان با بحران های خاصی روبه رو می شود که دفع یا عدم دفع آن می تواند بر شخصیت فرد اثر مثبت یا منفی داشته باشد.
اریسکون در پنجمین مرحله از نظریه ی خود به شکل گیری هویت و یا احساس هویت در برابر آشفتگی نقش در نوجوانان اشاره می کند که اساس و پایه ای برای دست یابی به احساس هماهنگی و وحدت درونی در دوره ی جوانی است. این مرحله مشخص کننده ی حالت فرد در بلوغ است. در این مرحله پسران و دختران به علت بحران بلوغ و تغییرات جسمانی و روانی، بیش تر احساس سرگشتگی، گیجی و عدم تعادل و هم بستگی درونی می کنند. نوجوان در کشف و تثبیت هویت خود برمی آید و همواره بر آن می اندیشد. نوجوان با سوالاتی از این گونه مواجه می شود: من کی هستم و نقش من در جامعه چیست؟ در کدام قشر از جامعه قرار خواهم گرفت؟ همسر آینده ی من کیست؟ برخی از نوجوانان که به اقلیت های مذهبی یا نژادی خاص تعلق داشته باشند، با سوالات بیش تری مواجه می شوند.

ادامه نوشته

وضعیت غلط بدنی

وضعیت های بدنی غلط

نویسنده : آقای محسنی  معاون تربیت بدنی مجتمع علامه طباطبایی

وضعیت غلط بدن مثل ایستادن و راه رفتن با شانه های افتاده و قوز کرده، نه تنها موجب ناراحتی های مختلفی مثل کمردرد، شانه درد و خستگی عمومی می شود، بلکه موجب سردرد و تا حدود 50 درصد باعث ناراحتی های دندان می شود.
صندلی، عینک، تختخواب ، تلفن و حتی کتابی که مطالعه می کنید، بر وضعیت بدنی شما اثر می گذارد.

ارتباط عینک با وضعیت بدن

در مورد عینک، حتی اگر تشخیص و تجویز پزشک کاملاً درست باشد، ولی قاب آن اندازه نباشد، مشکلاتی ایجاد می کند. اگر قاب به خوبی روی گوش ها و بینی قرار نگیرد و لق بزند، یا پره های بینی باریک باشد، عینک ممکن است پایین بیافتد و شما خود به خود سرتان را برای جبران این امر و ایجاد موازنه به عقب فشار دهید و یا سرتان را به یک سمت خم کنید، و یا دائماً عینک را به جلو فشار دهید. تا وقتی که بدنتان می خواهد سرتان را نسبت به سطح زمین افقی نگه دارد، تا بتواند تعادل خود را حفظ کند، شانه ها، باسن و ستون مهره هایتان به صورت خودکار وضعیت های جدید و غیرطبیعی به خود می گیرند. شما ممکن است در وهله ی اول متوجه این موضوع نشوید، اما به زودی عضلات، وترها و مفاصل شما درد خواهند گرفت و سفت خواهند شد. اگر عینک تان روی بینی و پایین بلغزد، مسأله پیچیده تر خواهد شد، زیرا عینک روی سوراخ های بینی فشار می آورد و این فشار باعث می شودکه از راه  دهان تنفس کنید. تنفس دهانی به عضلات قفسه ی سینه و بیشتر از آن به دیافراگم فشار می آورد و باعث خستگی می شود. کودکانی که از راه دهان تنفس می کنند، زودتر خسته می شوند، زیرا همزمان با تنفس دهانی، سر فشار ناراحت کننده ای روی گردن وارد می کند. با بالا آوردن سر (چانه به سمت بالا)، عضلات جلو گردن منقبض و فشرده می شوند تا هوا بهتر بلعیده شود. در همان زمان، برای خم شدن سر، فشار زیادی وارد می شود. فک پایین را باز می کنید و چون این عمل و بازماندن دهان خوب نیست، سعی می کنید دهانتان را ببندید. سپس، جنگی پنهانی بین عضلاتی که می خواهند دهان را باز کنند و عضلاتی که می خواهند آن را ببندند، اتفاق می افتد. درد در مفصل فکی، گیجگاهی، مسأله ای است که میلیون ها نفر را به مطب دندانپزشک می فرستد. وقتی فردی به پزشک مراجعه می کند و از سردرد و یا از درد مفاصل صورت و گردن شکایت می کند، نخستین کار پزشک قراردادن سر در وضعیت طبیعی است. سپس به فرد تنفس از راه بینی را آموزش می دهد. به  این ترتیب، دهان، سُست و به اصطلاح شل می شود، یعنی دیگر فشاری وجود ندارد و با بستن نوار و به دور دسته ی عینک می توان از لق زدن آن جلوگیری کرد. تا حد امکان باید از قاب های خوب و مناسب استفاده کرد و نیازی نیست که به خاطر تنظیم عینک، برای عمل جراحی بینی یا گوش به جراح پلاستیک مراجعه شود.

ارتباط صندلی با وضعیت بدن

عده ای فکر می کنند که تنها صندلی های بزرگ، نرم و چرخان روی بدن اثر دارند، در صورتی که هر نشستن پشت میز یا ماشین تحریر به مدت طولانی و یا رانندگی زیاد، به طور قطع روی بدن اثر می گذارد.
پشتی یک صندلی خوب باید به اندازه  بلند باشد، تقریباً 5 سانتی متر بالاتر از استخوان های کتف، اگر کمی هم بالاتر باشد مهم نیست، اما نباید پایین استخوان کتف قرار گیرد، زیرا عضلات پشت احتیاج به تکیه گاه و پشتی دارند. پشتی صندلی باید در حدود 10 درجه به سمت عقب متمایل باشد. قسمت عقبی کف صندلی باید 3 درجه بلندتر از جلوی آن باشد.
این اختلاف ارتفاع، اندکی شما را به سمت جلو هُل می دهد. لذا شما کمی به عقب تکیه می دهید تا تعادل خود را حفظ کنید و بدن خود را در وضعیت خوبی قرار دهید. عمق صندلی باید طوری باشد که لبه ی جلویی آن دو تا سه سانتی متر پشت زانوها برسد. این اندازه اجازه می دهد، ران ها بدون ایجاد فشار روی زانوها و یا عضلات پشت ساق پا استراحت کنند.

 ارتباط تختخواب با وضعیت بدن

بی شک، آخرین محلی که شما با وضعیت بدنی همدم هستید، تختخواب است. در آن جا نه ایستاده و نه نشسته اید، بلکه دراز کشیده اید. استخوان ها، عضلات و مفاصلتان مجبور نیستند شما را نگه دارند و این کار به فنر تشک سپرده می شود. پس نگرانی برای چیست؟ دلیل نگرانی این است که خوابیدن، متشکل از یک وضعیت طولانی یکسان است. اگر شما همیشه صبح ها سخت از خواب برمی خیزید و عصبانی و اوقات تلخ هستید دلیلش ممکن است این باشد که، بد استراحت کرده اید. نحوه ی خوابیدن شما باعث شده است که چنین احساسی داشته باشید. این خوابیدن، اثرات جانبی مثل سردرد، فک درد و حس سوزن سوزن شدن در دستان و بازوان نیز دارد. شما باید با کمک تختخواب، تشک و بالش، روش مناسب خوابیدن را فراهم کنید. گودی وسط تشک باعث کشیدگی عضلات پشت می شود. بهترین راه نگه داشتن بدن در یک راستای خوب، استفاده از تختخواب بزرگ است. اگر به پشت می خوابید، که بهترین وضعیت خوابیدن است، بالش کوچکی بین کمرتان و تشک قرار دهید تا گودی کمر را حفظ کند. سعی کنید به طور صحیح بخوابید، زیرا خواب راحت می تواند راه خوبی برای بیدار شدن و مفید زندگی کردن باشد.
در پایان از زحمات گردآورندگان مقاله مذکور آقایان مصطفی شکویی و علی داورزنی تقدیر و تشکر می شود.

  

منبع مقاله: کتاب حرکات اصلاحی
نویسنده: دکتر یحیی سخنگوی

 

چند نکته درباره ی روش تدریس

چند نکته درباره ی روش تدریس

 1. کلاس درس را با جدیّت شروع کنید: برخی معلمان در اولین جلسه ی تدریس سال تحصیلی، کلاس درس را جدّی نمی گیرند و همین امر ممکن است بهانه ای باشد برای درس نخواندن بعضی از دانش آموزان. لازم است معلم مطالبی را از قبل آماده کند و در صورتی که دانش آموزان منبع درسی نداشته باشند، برای آن ها مطرح کند و بدین وسیله اولین جلسه ی تدریس را رسمی و جدّی بگیرد.

2. انتظارات خود را بیان کنید: در آغاز سال تحصیلی خواسته های خود را برای دانش آموزان مطرح کنید، بیان این انتظارات یک چارچوب و قالبی برای دانش آموزان ایجاد می کند تا بر اساس آن عمل کنند.

3. با تک تک دانش آموزان ارتباط برقرار کنید: برقراری رابطه با دانش آموز نه تنها باعث ایجاد صمیمیت و همدلی می شود بلکه موجب رفع مشکلات آموزشی و اخلاقی می شود.
4. از وضع جسمی و روحی دانش آموزان خود آگاه شوید: برخی دانش آموزان ممکن است ناراحتی جسمی و روانی داشته باشند. لذا لازم است معلم از وجود این گونه ناراحتی ها آگاهی یافته و در صورت لزوم آن ها را به پزشک مربوطه ارجاع دهد.
5. برای خود طرح درس روزانه و سالانه داشته باشید: داشتن طرح درس نه تنها باعث تسلط معلم بر موضوع درسی می شود بلکه باعث احاطه ی بیش تر معلم بر کلاس درس می شود.
6. با روش های گوناگون تدریس آشنا شوید: استفاده از یک شیوه خاص تدریس مانند سخنرانی دانش آموزان را به زودی کسل می کند، لذا معلم باید با شیوه های متفاوت تدریس آشنا شود و بر حسب مورد از هر یک از آن ها استفاده کند.
7. با قاطعیت برخورد کنید: برخی از دانش آموزان بنا به دلایلی رفتارهای ناشایست اخلاقی از خود نشان می دهند مانند لگد زدن به دیگری، دشنام گفتن و... در این گونه موارد نباید معلم بی تفاوت بماند بلکه باید قاطعانه مورد را دقیقاً بررسی کند.
8. خوش خلق و خوش رفتار باشید: اولین برخورد برای دانش آموزان بسیار مهم و مؤثر می باشد، لذا لازم است معلمان در آغاز سال تحصیلی از خود خوش برخوردی نشان دهند تا ذهنیت مثبتی در دانش آموزان ایجاد کنند.
9. انعطاف پذیر باشید: نباید معلمان خود را در چارچوب یک برنامه ی کاری مشخص قرار بدهند، بنا به دلایلی مانند ایام تعطیلی مناسبت ها، برنامه های فرهنگی و... لازم می آید مواقعی که کارها مطابق انتظارات پیش نمی رود، معلمان خود را از این قالب مشخص بیرون آورند.

 منبع : www.khschool.ir - سازمان آموزش و پرورش

نقش معلم

نویسنده : حسن مومنی مهموئی دکترای برنامه ریزی درسی ،عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی 

چکیده:

سازنده گرایی گفتمان نوینی در عرصه روان شناسی شناختی است که مفهوم زیربنایی آن این است که دانش توسط فراگیر ساخته می شود و درواقع این یادگیرنده است که با عنایت به دانش وتجارب پیشین خود موقعیت جدید را تفسیر کرده ودانش خود را می سازد. مفهوم سازنده گرایی قدمت زیادی دارد و به کارهای سقراط و افلاطون و ارسطو برمی گردد اما ظهور آن به عنوان گفتمان مربو ط به اواخر قرن بیستم وحاصل تلاش افرادی همچون پیاژه، برونر، ویگوتسکی و دیویی به عنوان معماران این نظریه شمار می رود. این رویکرد درعمل برتری خود را نسبت به رویکردهای سنتی آموزش نشان داده است. بسیاری سعی نموده اند که مفروضات سازنده گرایی را در امر آموزش به کار ببرند که رویکرد مساله محور ویتلی وروش آزمایشگاهی ساندرز از نمونه های آن هستند.

رویکرد سازنده گرایی

یادگیری انسان یکی از موضوعاتی است که درحوزه روان شناسی شناختی ازجایگاه والایی برخوردار است. ازابتدای آغازعلم روان شناسی درسال 1878تا کنون صاحبنظران مختلف روان شناسی با نگریستن از زوایای مختلف به رفتار انسان سعی کرده اند تا یادگیری را تبیین کنند. ظهور دیدگاه های رفتارگرایی کلاسیک و کنش گرا، یادگیری اجتماعی، گشتالت، شناختی، پردازش اطلاعات وغیره حاصل این امر می باشد. ازجمله رویکردهای نوینی که در بحث یادگیری انسان به عنوان گفتمانی نوظهور مطرح است. رویکرد سازنده گرایی است که با الهام از کارهای پیاژه، دیویی، ویگوتسکی، برونر و غیره شکل گرفت.
سازنده گرایی مفهومی عام می باشد که برای افراد مختلف معانی مختلفی دارد. برای برخی به عنوان فلسفه مطرح است درحالیکه برای برخی دیگربه عنوان نظریه یادگیری یا مدلی برای یادگیری مطرح می شود و برای افرادی شاخه ای از روان شناسی می باشد. در معنای لغوی
(
to construct) از کلمه لاتین(construere) می آید که به معنی مرتب کردن و یا ساختاردادن و سازماندهی کردن است.
ایده اصلی سازنده گرایی این است که یادگیری انسان ساخته می شود و یادگیرندگان دانش جدید را براساس یادگیری های قبلی می سازند این دیدگاه کاملا عکس دیدگاهی از یادگیری است که به انتقال منفعلانه اطلاعات از فردی به فرد دیگر می نگرد. در سازنده گرایی مانند سایر قلمروهای علوم انسانی عدم ارایه یک تعریف واحد از جمله چالش هایی است که علاقمندان به این حوزه با آن مواجهند. معلمان ومربیان معانی متفاوتی از سازنده گرایی را در ذهن دارند به عنوان مثال گاگنون و کولی درمقاله خود تحت عنوان «طراحی یادگیری سازنده گرایی» آورده اند که در یک بررسی از ده مربی این سوال پرسیده شده است که ساخت وسازگرایی چیست و جالب این که همه آن ها تعاریف کاملا متفاوتی را ارائه نمودند.

اصول و مولفه های سازنده گرایی

هنگامی که صحبت از سازنده گرایی به میان می آید در واقع لازمه آن پذیرفتن سه پیش فرض است:

1) ادراک در تعامل ما با محیط شکل می گیرد و نمی توانیم درمورد چیزی که یادگرفته شده جدا از این که چگونه یادگرفته شده است صحبت کرد. 
2) تعارض شناختی محرکی برای یادگیری می باشد.
3) دانش در بستر اجتماعی شکل می گیرد.

جاکوبسن درمقاله خود تحت عنوان «سازنده گرایی ومعماری شناخت» به منظور شفاف ساختن مفهوم سازنده گرایی فهرستی از اصولی که دربردارنده معنای سازنده گرایی است ارایه کرد، زیرا به زعم ایشان دیدگاه واحدی از سازنده گرایی وجود ندارد و اکثرا صاحبنظران با اصول اساسی که توسط این نظریه حمایت می شود توافق دارند این اصول عبارتند از:

1) افراد درک آنچه را که مطالعه می کنند را به جای این که ثبت کنند می سازند.
2) فرایند ساخت دانش هم در موقعیت های طبیعی و هم در تجارب یادگیری رسمی رخ می دهد.
3) محصول ساخت دانشی درک می شود که توسط فرد معناسازی شده باشد.
4) محصول ساخت دانش به وسیله ی تجارب و دانش فرد تغییر می یابد.
5) تعامل با دیگران برفرایند ساخت و ایجاد ادراک تاثیر می گذارد.

  براساس مطالب فوق می توان این گونه استنباط کرد که سازنده گرایی گفتمانی در حوزه ی یادگیری وروان شناسی شناختی می باشد که براین باور است که دانش به وسیله ی فرد ساخته می شود. به عبارتی این خود فرد است که با توجه به تجارب و دانش پیشین خود موقعیت جدید را تعبیر و تفسیر کرده و در نتیجه تعامل با محیط دانش جدید خود را شکل می دهد. در فرایند اول اطلاعات جدید به ساخت شناختی اضافه می شود و در حالت دوم ساخت شناختی تغییر می یابد به منظور این که اطلاعات جدید را جذب کند. به زعم پیاژه یادگیری انسان سرتاسر ساختاری منطقی دارد. وی نیز نتیجه می گیرد که منطق کودک و روش های تفکرشان اساسا با بزرگسال متفاوت است براساس این دیدگاه ها، پیاژه به عنوان پدر سازنده گرایی مطرح است.

محیط آموزشی سازنده گرا

محیط یادگیری سازنده گرا به منظور تحقق اهداف مختلفی می تواند طراحی گردد که هون بین هفت هدف را برای طراحی چنین محیط هایی یادآور می شود:
1- فراهم نمودن تجربه با فرایند ساخت دانش
2- فراهم نمودن تجربه دربررسی دیدگاه های چندگانه
3- قراردادن یادگیری دربستر های واقع بینانه ومرتبط
4- تشویق مالکیت در فرایند یادگیری
5- تشویق کاربرد روش های چندگانه بازنمایی  
6- تشویق خود آگاهی در فرایند ساخت دانش
7- قراردادن یادگیری در تجربه اجتماعی
جاناسن هشت ویژگی را برای محیط های یادگیری سازنده گرا پیشنهاد می کند:
1- محیط های یادگیری سازنده گرا بازنمایی های چندگانه از واقعیت را فراهم می کنند.
2- بازنمایی های چندگانه از ساده سازی زیاد اجتناب کرده وپیچیدگی دنیای واقعی را نشان می دهد.
3- محیط های یادگیری ساخت گرا یا سازنده گرا برساختن دانش به جای تولید مجدد آن تاکید دارند.
4- محیط های یادگیری سازنده گرا برتکالیف اصیل دربستر معنادار تاکید دارند.
5- محیط های یادگیری سازنده گرا ، محیط های یادگیری ازقبیل موقعیت های دنیای واقعی یا یادگیری مبتنی بر مورد را به جای توالی از پیش تعیین شده آموزش فراهم می کند.
6- محیط های یادگیری سازنده گرا تامل فکورانه در تجربه را تشویق می کند.
7- محیط های یادگیری سازنده گرا، ساخت دانش را براساس موقعیت انجام می دهند.
8- محیط های یادگیری سازنده گرا از ساخت جمعی دانش از طریق مذاکره اجتماعی میان یادگیرندگان ونه رقابت حمایت می کنند.

طراحی محیط یادگیری سازنده گرا شش عنصر مهم را که عبارتند از: موقعیت، گروه بندی، پل(پیوند)، سوالات، نمایش و تامل دربردارد. این عناصر برای برانگیختن و وادار نمودن معلم به برنامه ریزی وتامل درباره فرایند یادگیری دانش آموزان طراحی شده است. معلم موقعیتی را برای دانش آموزان به منظور تبیین ایجاد می کند، فرایندی برای گروه بندی مواد و دانش آموزان به کار می برند، پلی بین آنچه دانش آموزان تا کنون می دانند وآنچه که آن ها می خواهند بدانند برقرار می کند، پرسش هایی را برای پرسیدن پیش بینی می کنند و دانش آموزان به نمایش بازنمایی از تفکرشان می پردازند ومعلم تقاضا می کند که دانش آموزان در مورد یادگیری شان تامل کنند.

معلم سازنده گرا

معلم بایستی فکور بوده وبرنامه ی درسی را میان علایق دانش آموزان به بحث بگذارد، محیط های یادگیری را تغییر دهد وآموزش را به علایق وتجارب دانش آموزان انطباق دهد. تحت نظریه ساخت وسازگرایی معلم بر ایجاد ارتباط بین حقایق وپرورش ادراکات جدید در دانش آموزان تمرکز دارد . معلم استراتژی های خود را با پاسخ های دانش آموزان سازگار می کند و دانش آموزان را به تجزیه وتحلیل، تفسیر وپیش بینی اطلاعات تشویق می نماید. معلم همچنین به شدت بر پرسش های باز پاسخ و گفتگوهای بین دانش آموزان تاکید دارد.
هانلی نه ویژگی را برای معلم سازنده گرا خاطر نشان می سازد:

1- به یکی از منابعی که دانش آموزان ممکن است از آن یادبگیرند تبدیل می شود و نه منبع عمده اطلاعات.
2- دانش آموزان را درتجربیاتی درگیر کند که مفاهیم و دانش فعلی شان را به چالش برانگیزاند.
3- به دانش آموز اجازه می دهد که پس از مطرح شدن سوال فکر کند و پاسخ های خودش را ارایه دهد.
4- هنگامی که تکالیف را شکل دهی می کند اصطلاحات شناختی از قبیل طبقه بندی، تجزیه وتحلیل وخلق کردن را به کار می برد.
5- روح پرسشگری را به وسیله پرسیدن سوالات بازپاسخ وتفکربرانگیز تقویت می کند وبحث فکورانه بین دانش آموزان را تشویق می کند.
6- اختیار وآزادی عمل دانش آموزان را می پذیرد وتشویق می کند.
7- داده های خام ومنابع عمده را به کار می برد.
8- دانستن را از فرایند دانستن جدا نمی کند.
9- بر بیان  شفاف وروشن از سوی دانش آموزان تاکید می کند زمانی که دانش آموزان بتوانند ادراکاتشان را انتقال دهند واقعا آن ها یادگرفته اند.

حال که ویژگی های معلم سازنده گرا مشخص گردید سعی می شود که در جدول زیر مقایسه ای بین ویژگی های آموزش سازنده گرا با آموزش سنتی ارایه گردد:
- مقایسه کلاس درس سنتی با کلاس درس ساخت وسازگرا

  بحث و نتیجه گیری

سازنده گرایی براساس این فرض بنا شده است که ما با تامل بر تجربیاتمان و ادراکاتمان، دنیایی که درآن زندگی می کنیم را می سازیم. هریک از ما مدل های ذهنی خودمان را خلق می کنیم وبنابراین یادگیری فرایند انطباق مدل های ذهنیمان با تجربیات جدید محسوب می شود.
 چنان که ذکر گردید انتقال معنا از قبیل مفهوم یا ساختارهای مفهومی از فردی به فرد دیگر از منظر سازنده گرایی غیرممکن می باشد لذا معلمی که هدف تغییر دادن چیزی در ذهن دانش آموز را دارد بایستی برخی از تصوراتی که در ذهن دانش آموز وجود دارد را بشناسد. از منظر سازنده گرایی هنگامی که معلم تدریس می کند نباید هرگز صرفا دانش موجود را ارایه کند. به عنوان مثال در درس ریاضیات4= 2+2 را به عنوان چیزی یقینی که به وسیله خدا یا هر کس دیگر خارج از انسان وضع نموده است ارایه دهد. درمسایلی که معلم مطرح می کند گرچه خود پاسخ سوال را می داند او به کمک کردن به دانش آموزان توجه می کند، تا روی آزمودن دانش فعلی شان تامل کنند . معلم به دانش آموزان کمک می کند تا دانش را بسازند و دراین راستا او از ابزارهایی ازقبیل حل مساله به یادگیری مبتنی برپژوهش مدد می گیرد .

به طور روشن وآشکار آموزش مبتنی بر سازنده گرایی از رویکرد سنتی آموزش معلم محور مبتنی بر سخنرانی متفاوت می باشد. تحقیقات نشان داده است اثربخشی روش سازنده گرایی به مراتب بیشتر است. درپژوهشی که توسط کاپریو صورت گرفت به مقایسه رویکرد سازنده گرایی با شکل سنتی آموزش یعنی سخنرانی پرداخته شده است. به طور کلی می توان موارد زیر را به عنوان مزایای بهره گیری از معلم سازنده گرا و نقشش در پرورش دانش آموز سازنده گرا قلمداد نمود:

1- بچه ها بیشتر یاد می گیرند و یادگیری لذت بخش تر می شود وقتی آن ها به گونه ای فعال درگیر می شوند.
 2- تعلیم وتربیت زمانی که روی تفکر ودرک به جای به خاطر سپاری صرف متمرکز شود بهتر کار می کند . معلم سازنده گرا روی یادگیری چگونه فکرکردن ودرک کردن متمرکز است.
3- یادگیری سازنده گرا قابل انتقال می باشد . درکلاس های درس ساخت وسازگرا دانش آموزان به گونه ای به یادگیری می پردازند که بتوانند آن را در محیط های دیگر به کار ببرند.
4- سازنده گرایی به دانش آموزان مالکیت آنچه آن ها یاد می گیرند را می دهد. هنگامی که یادگیری مبتنی بر سوالات وبررسی های دانش آموزان باشد وآن ها درطراحی وارزشیابی نقش ایفا کنند این امر رخ می دهد.
5- معلم سازنده گرا  فعالیت های یادگیری اساسی دربستر دنیای واقعی، سازنده گرایی دانش آموزان را برمی انگیزاند ودرگیر می سازد.
6- معلم سازنده گرا به ایجاد محیط کلاس درس مبتنی بر مشارکت وتبادل آرا تاکید می کند.

 

حقوق دانش آموزان

تاول پاهای همیشه خسته اسحاق و اشتیاق ناتمام لیلا برای آموختن و آرزوهایش که در ریسه های رنگی قالی رنگ می بازد و زندگی و نان و مرد کوچک دریا که دلش می خواست بخواند، بنویسد، بداند... شاید تمام آن هایی که ما را به یاد قصه ها می اندازند و هستند، مسبب اصلی این فکر بودند. شاید هم کسی دست های بی حامی پدر علی را می شناخت، یا مویه ی مادران داغدار در پارک شهر را شنیده بود. شاید دلش پر بود از بغض ها، تست ها، آزمون ها و از مدرسه و از حقوق فراموش شده ی دانش آموزی. حقوقی که ما بارها به آن اندیشیده ایم، اما در هیچ کتاب قانونی یافت نمی شوند.


اما نه، انگار کسی به یادش آمد، فکر کرد و چاره ای برای این موضوع مهم اندیشید. دکتر بهنام صبائیان که آن روزها یک دانش آموز شیرازی بود، اولین کسی بود که فکر تدوین منشور خاص حقوق دانش آموزان را با سازمان دانش آموزی در میان گذاشت. این طرح در دومین نشست رسمی مجلس دانش آموزی تصویب شد و بالاخره با تلاش کارشناسان سازمان دانش آموزی (منشور ملی حقوق دانش آموز) تدوین شد، منشوری که در آن به طور خاص به حقوق مربوط به دانش آموزان پرداخته می شود.

 

چرا منشور ملی حقوق دانش آموز؟


در پیش نویس منشور به اهمیت دوران تحصیل در شکل گیری شخصیت اعتقادی، اجتماعی دانش آموز، آسیب پذیری دانش آموزان و پیوسته بودن دوران تحصیل اشاره شده است. هدف از تدوین این منشور نیز ایجاد زمینه های لازم برای پذیرش و آشنایی دانش آموزان با حقوق فردی و اجتماعی آن ها در قالب عناوین حقوقی است.


تعریف ها


دانش آموز: فردی که در محدوده ی سنی 6 تا 20 سال قرار می گیرد و مشغول تحصیل در یکی از مراکز آموزشی کشور است.
حقوق دانش آموز: در نظام آموزش و پرورش کشور حقوقی است که یک فرد در حال آموزش و یا به سبب آموزش از آن بهره مند می شود؛ حضور فیزیکی در میحط آموزشی و نیز خارج از محیط رسمی اما در قالب دانش آموزی، مثل اردوها.


فصل اول: حقوق اساسی دانش آموز


این فصل در 5 ماده به حقوق مربوط به آزادی عقیده و بیان و مصونیت پس از بیان دانش آموز، مصونیت از تعرض های جسمانی و روانی و حیثیتی و احترام به شخصیت انسانی دانش آموز، حق برخورداری از حریم شخصی و جست وجو نکردن وسایل شخصی او و حق برخورداری از رفتار منصفانه اشاره می کند.


فصل دوم: حقوق آموزشی دانش آموز


دانش آموزان حق دارند از مدرسان توانمند در ابعاد علمی و اخلاقی بهره مند شوند. آن ها حق دارند به طور یکسان از امکانات آموزشی بهره برند. دانش آموزان غیر فارسی زبان، حق دارند قبل از ورود به مدرسه از امکانات ویژه ی فراگیری زبان فارسی بهره مند شوند.


فصل سوم: حقوق ضمن آموزش دانش آموز


ماده ی 23 تا 28 منشور، اطلاع از مقررات آموزشی، انتشار نشریه ی دانش آموزی و شاد بودن مطالب آموزشی را حق دانش آموز می داند و این که دانش آموزان حق دارند به طور آزادانه اجتماع ها و تشکل های دانش آموزی داشته باشند و از فعالیت ها فوق برنامه بهره ببرند.


فصل چهارم: حقوق مربوط به آزمون


برخورداری از آزمون متناسب با برنامه های آموزشی منطبق با اصول و روش ها و مطلع شدن از نتیجه ی آزمون و برنامه های آموزشی و همچنین بازبینی آزمون جهت اطلاع از عملکرد یادگیری خود، حق دانش آموز است.


فصل پنجم: حقوق بهداشتی دانش آموز


منشور حقوق دانش آموز، حق برخورداری از پرونده ی بهداشتی و شناسنامه ی سلامت را حق دانش آموز می داند و همین طور برخورداری از فرصت های برابر و رایگان در امور ورزشی و تربیت بدنی. در این فصل آمده: «تغذیه ی مناسب با سن، رشد و برخورداری از امکانات و تسهیلات بهداشتی در فضای آموزشی، برخورداری از مراقبت های بهداشتی و معاینات پزشکی و بهداشت روانی مستمر به منظور تشخیص پیش گیری و پیش بینی و درمان، حق دانش آموز است.»


فصل ششم: حقوق دادرسی دانش آموز


دانش آموزان حق دارند در صورت ارتکاب جرم و محرز شدن آن از سوی دادگاه، از مجازات های جایگزین استفاده کنند. دانش آموزان حق دارند از تحقیقات و رسیدگی به اتهامات و جرایم در امور قضایی توسط قاضی برخوردار باشند. حق دارند از وکیل تسخیری با همکاری وکلای متخصص در زمینه ی تخلفات دانش آموزی برخوردار شوند. حق دارند از رسیدگی به امور قضایی در دادگاه غیرعلنی بهره مند شوند. دانش آموزان حق دارند از نماینده ی حقوقی ویژه از سوی آموزش و پرورش در دادگاه برخوردار باشند.


فصل هفتم: حمایت های خاص دانش آموز


و بالاخره در فصل آخر منشور حقوق مربوط به بیمه ی مناسب در مقابل حوادث و بیماری ها چه در محیط آموزشی و چه در خارج از محیط آموزشی، مصونیت در مقابل اقدامات تروریستی و سایر جرایم سازمان یافته، حمایت در مقابل بهره کشی های اقتصادی و سوءاستفاده های جنسی، برابری در مقابل قانون با شرایط یکسان برای اقلیت های دینی و مذهبی با توجه به نیاز آن ها، حقوق برابر دانش آموزان مهاجر درست مثل دانش آموزان ایرانی و آشنایی با اصول حفاظت محیط زیست و استفاده ی بهینه از منابع طبیعی مورد بررسی قرار می گیرد. ماده ی 50 منشور، دولت را مکلف می کند تا از حضور دانش آموزان کمتر از 15 سال در درگیری ها و منازعات مسلحانه بین المللی و یا درگیری های نظامی داخلی جلوگیری کند. منشور حقوق دانش آموز، 54 ماده دارد و قرار است در سومین نشست رسمی مجلس دانش آموزی مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش، منشور قابل استناد خواهد بود.